قصة حب واقعية بين شاب وفتاة – اليوم ببداء اكتب قصة حبى من البنت اللى ملكت قلبى وعقلى وروحى وذقت معها طعم الفرح والسعادة:الاول بحكي عن نفسى شوى وكيف كانت حياتى قبل اعرف حبيبتى.

انا اسمى تركى عمر تركى ( لبنانى الجنسية ) من اب لبنانى وام مصرية وخلقت بالسعودية سنى 30 عام متعلم وحاصل على بكالوريوس تجارة جامعة القاهرة.
تربيت وعشت فى مصر مع امى واخواتى وابوى ما كان عايش معنى لانه كان يشتغل فى السعودية.

دايما كان بعيد عنا ما اتذكر طفولتي معه او انى تاثرت فيه او تعلمت منه اى شئ بس امى هى اللى ربتنى وعلمتنى وسهرت على راحتى انا واخواتى ما بخلت علينا باى شىء عطتنا عطف وحب وحنان لين كبرنا وصرنا رجال يعتمد عليهم.

نحنا اسرة بسيطة نحب بعض ونخاف على بعض اسرة مرتاحة مثل ما يقولوا يعني ما اغنية ولا فقرة عائلة متوسطة ما ناقصنا شىء ابد الحمد لله تعلمنا وكبرنا وانا من صغرى اعتمد على نفسى واشتغل وما اتذكر يوم طلبت من حدا اى شئ اعتمد على نفسي حتى وانا اتعلم كنت اشتغل واصرف على حالى تعلمت كل شئ وكافحت لين صرت رجال يعتمد عليه وما فى شىء تمنيته ما حققته كونت نفسى وجبت كل شئ نفسى فيه.

قصة حب واقعية بين شاب وفتاة
صورة توضيحية

شئ واحد ما عرفته طول حياتى وهو الحب ما كان لى تجارب نسائية ابد ما عرفت فى حياتى بنت ولا كلمت بنت حتى فى المدرسة والجامعة كان لى صديقات بنات لكن ما كان فى بينا اكثر من السلام والدراسة لكن قلبى ما دق لاى بنت فى حياتى لين سافرت بلدى لبنان بعد انتهاء الحروب هناك . 

سافرت اتعرف على اخواتى واهلى بلبنان سافرت واعجبت كثير بالحياة فى لبنان حياة هادئة ومافيها زحام مثل مصر وفعلا لقيت بلد جميل اابى اعيش فيه وقابلت رورو كان عمره 21سنة بنت جارتنا كانت صديقة اختى كانت تجى تقعد معنا بالبيت عجبنى شكله واعجبت فيها كان فى بينا نظرات اعجاب لكن ما فى يوم كلمته او هى كلمتنى هى كانت بنت مؤدبة كثير وملتزمة باصول دينها كثير عجبتنى وحسيت انى عجبته من نظراته .

لكن ما كان عندى الشجاعة انى اكلمها واعترفله باعجابى لانى ما عندى خبرة كافية بالتعامل مع البنات وفى يوم كنت مسافرلمصر ازور امى واخواتى فى مصر وكان اخواتى واهلى بلبنان مسوين حفلة صغيرة لوداعى وهى كانت موجودة معناحسيت انها زعلانة لانى بسافر اول يوم اتشجع واكلمها سئلته انت ليش زعلانة استحت وابت ترد تركته لكن عيونى ما كانت تشوف غيرها وهى كمان حسيت انها ما تشوف غيرى.

قصة حب واقعية بين شاب وفتاة
صورة توضيحية

 بالحفل وقبل تمشى سئلتنى انت خلاص ما بترجع لبنان مرة ثانية يومها تاكدت انها معجبة فينى وقلتلها برجع لكن بس بزور امى واخواتى لانى مشتاقلهم وبرجع وسئلته انت يهمك انى ارجع استحت وما ردت على المهم انا كنت صورته بدون ما تعرف فى الحفل ونزلت مصر فرجت الصور لامى واخواتى ووافقوا انى ارتبط فيها فكلمت ابوى وقلتله انى معجب فيها واابى اتزوجها وهو كلمها ووافقت على الزواج منى.

 ورجعت لبنان وقعدت معها وتكلمنى وقلتلها انى معجب فيها واابى ارتبط فيها وعرفته بنفسى وعرفتنى بنفسه واتفقنا على الزواج وتمت خطبتنا وتعرفنا على بعض ا كثر لكن كان فى مشكلة واحدة انها من الشيعة وانا من السنة وهى ملتزمة كثير انا ما كان بيفرق معى انها تكون شيعية وقلتلها انها تضلها مثل ما هى وانا بضل مثل ما انا ووافقت وقعدنا مخطوبين 9 اشهر.

 لين اجى وقت كتب الكتاب تغيرت معى بعد عرفت انى تعلقت فيها وطلبت منى اكون مثله شيعى او نترك بعض قعدت اقنعها لكن هى رفضت وقالت اهلها ما يقبلوا انها تتزوج من سنى وتركنا بعض لانى رفضت انى اغير اللى انا مقتنع فيه وقعدت فترة كبيرة مجروح لانى كنت اتمنى البنت اللى ارتبط فيها تكون هى البنت اللى اكمل عمرى معها لكن قدر الله وما شاء فعل ما عدت قادر اشتغل ولا اقعد فى البيت من شان ما اشوفه وفعلا تركت لبنان ونزلت على مصر من شان اقدر انساها ونسيتها واهتميت بشغلى بس ونسيت قلبى وما فكرت ارتبط مرة ثانية الا بعد 6 سنوات.

فى يوم من الايام كان فى فرح بنت خالتى وكان فى بنت صديقة اختى من زمان اسمه منى وعمرة 22 سنة من المعازيم لفتت انتباهى مع انى كنت اعرفها من قبل وشفته كثير مع اختى لكن ما كانت تلفت انتباعى لكن فى اليوم هذا كانت بكامل زينتها وبان جمالها ولفتت انباهى وكلمته فى نفس اليوم وقلتلها انى اابى ارتبط فيها وكلمت امه وطلبت يده وامه وافقت لكن قالتلى لازم هى توافق اتفقت معها اننا نتعرف على بعض ولو ارتحنا لبعض بنرتبط ووافقت تعلقت فيها وبهرتنى بجمالها لكن ما حسيت فى يوم بحبها سويت كل شئ لتحبنى لكن ما قدرت اصل لقلبه هى قالتلى انها تعلقت فينى لكن ما وصلت لدرجة الحب ضلينا مع بعض 5 اشهر .

كل يوم نكلم بعض ونشوف بعض لين فى يوم قالتلى انها بدأت تحبني وتتعلق فيني فرحت وكنت بطير من السعادة وقت سمعت منها كلمت احبك لكن ما مر اقل من اسبوع وقالتلى انها تبى نترك بعض لانها صغيرة ماتبي تتزوج الحين قلتلها بنتظرك لتخلصى دراستك بس نكون مخطوبين من شان يكون لى حق عليك وانت ليك حق على واقدر اشوفك وتشوفينى براحتك رفضت وقالتلى انها ما تبى تستعجل وانها تبى تفكر براحتها فتركته تفكر وبعدين تركنا بعضنا وبكملك الجزء الاخير بعدين ابي رايكم في القصة؟؟

قد يهمك : قصص حب

قصة حب واقعية بين شاب وفتاة